24 Hari Lagi Sahaja.....

Tuesday, August 17, 2010



Alhamdulillah ya Allah, syukru lillah, kerana aku masih diberi kesempatan untuk terus hidup menikmati Ramadhan 1431 H. 7 hari telah berlalu... 24 hari sahaja masih meniti waktu . Fasa pertama Ramadhan hampir habis. Fasa penuh rahmat. Namun puasaku bagaimana? Adakah diterima? Atau sekadar aku menerima lapar dan dahaga? Apa khabar pula imanku? Bertambah atau semakin kekurangan?

Adakah di saat syaitan, musuhku paling durjana, paling terlaknat, paling aku benci, digari tanpa dapat menganggu-gugat diriku, aku mampu untuk mengawal nafsuku?

Dan di saat Engkau menutup pintu nerakaMu serapat-rapatnya, dan membuka seluas-luasnya pintu syurgaMu (umpanya bak kata sis Zabrina, pintu JUALAN PERCUMA DIBUKA SELUAS-LUASNYA!!!!-bukan jualan murah, tapi percuma....), aku berlumba-lumba beribadah merebutnya? atau aku sekadar memandang sepintas lalu sahaja...aduh, hinanya aku, malunya aku untuk menerima kemurahan dan kasih sayangMu ya Allah...aku malu....

Pabila dijanjikan malam yang lebih baik dari seribu bulan...mampukah aku nanti untuk bangun setiap malam? berusaha mencari harta karun yang Engkau janjikan sejak dari dulu lagi, bahkan disertai kekasihMu, Nabi Muhammad SAW, atau aku lena dibuai mimpi (tapi syaitan tiada di sisiku, jadi salah siapa sekarang..=()...

Adakah mataku aku pelihara sebaiknya? Adakah aku menggunakan untuk membaca kalimahMu atau membaca gosip di surat khabar? Mungkinkah aku menggunakannya untuk melihat kebesaranMu lantas mengagungkanMu atau aku masih duduk di hadapan kotak hitam bodoh (idiot box) yang benyak membuang masa? bermain game, menonton video pelbagai jenis video...dan masihkah aku, bak kata orang, tetap meng'usha' pemandangan?na'uzubillah...

Masihkah mulut ini melontar kata yang mengguris hati insan lain? bergosip sana-sini atau basah memujiMu Ilahi...

Adakah aku menggunakan mindaku selayaknya untuk berfikir tentangMu melalui ciptaanMu atau aku masih menggunakannya secara sia-sia atau bahkan aku tak gunakan LANGSUNG???! Sekadar menghafal apabila disuruh hafal. Bila diminta aplikasi, kelu seribu bahasa....

Adakah 2 telinga nikmat pemberianMu ini, aku gunakan untuk mendengar alunan suci kalamMu? atau masih sama lagu-lagu melayan jiwa, rock, heavy metal, dangdut(???) masih aku dengar setiap hari?

Adakah hatiku tunduk, terjaga, hanya memikirkan kebesaranMu yang Maha Esa, atau aku membangga diri, takabbur, riya' atau lagi teruk, mungkinkah aku berfikir sesuatu yang engkau larang? Menerawang jauh pada insan yang tidak selayaknya????Atau sesuatu yang memang tidak sepatutnya terlintas di benakku langsung sebagai seorang hambaMU???Astaghfirullahhalazim....

Adakah kakiku, ku ayunkan di tempat sepatutnya? atau aku gunakannya untuk "shopping" dengan alasan..."ala...raya nak dekat...standardla...kena beli baju baru, kasut baru, tudung baru, semuanya baru"......di mana kesederhanaan yang kekasihMu, Muhammad SAW terapkan?????

Lantas, mungkinkah puasa ku ini, mampu melindungi aku, menjadi tentera setia aku yang gagah lagi perkasa untuk menjawabMu di padang Mahsyar...saat IBUKU SENDIRI , yang sangat mengasihi akupun tidak mampu membantuku...dan di saat aku MEMANG SANGAT-SANGAT memerlukan bantuan dan di saat, atas kepalaku ada MATAHARI yang sedang hangat membakar...

Saat Ramadhan hampir ke hujungnya...duduk aku termenung bertafakkur....layakkah ya Allah, untuk aku...menerima ijazahMu...untuk aku diberi kemaafan dan rahmatMu...untuk aku mendapat syurgaMu....dan adakah mungkin....adakah mungkin...untuk aku mendapatkanMu...sebagaimana janjiMu...untuk hambaMu yang berpuasa kerana puasa adalah untukMu...

Atau aku sekadar memandang lesu puasa ku kali ini? atau mungkinkah aku tidak langsung terlintas untuk mengimbau kualiti puasaku lantas kesibukan hendak beraya? Ya Alllah... di mana imanku andainya begini??? masihkah di takuk lama atau dalam erti kata lain puasaku tiada makna? aku gagal dalam kem pembersihan jiwa yang Engkau berikan untuk hambaMu...na'uzubillah

Ya Allah aku ingin meninggalkan RamadhanMu ini, dalam tawa ria, menyambut kejayan, iman dan akalku menentang hawa nafsu...aku tidak mahu ya Allah, meninggalkan RamadhanMu dalam keadaan HAKIKATNYA seperti sampah. Kerana Engkau ya Allah, tidak memandang ibadahku...lantas kerana cacat celanya ibadahku terlalu banyak, dengan bid'ahnya yang tidak disedari, dengan jahilnya mengikut membuta tuli, dengan kurangya ilmu... Sungguh, sangat bahkan teramat sangat banyak cacat celanya, sehingga, andai aku ya Allah, aku jua tidak mahu menerima pemberian seperti itu... tidak layak untukku ya Allah, memberi ibadahku ini padaMu...maafkan aku Ya Ghafur, Ya Rahman, Ya Rahim, namun ini kemampuanku ya Allah...sekali lagi, aku hanya mampu tunduk malu...memohon maaf, mengharap yang amat sangat Rahman dan RahimMu umpama seekor semut yang sangat lemah dan tidak terdaya langsung, yang pada bila-bila masa sahaja, jasad ini akan dilontar ke NERAKA JAHIMMU sebagai bahan bakar api, disiat kulit, diberi minuman NANAH, AIR PANAS...ya Allah...aku tidak mahu ya Allah...terimalah ibadah hambaMU ini ya Allah, begitu juga kedua ibu bapaku, adik-beradikku, guru-guruku, sahabat-sahabatku dan sekalian muslimin dan muslimat...

Maafkan kami ya Allah

Berikanlah kami kesempatan 24 hari lagi di bulan penuh barakah ini, membaiki kesilapan diri, mempertingkatkan amalan, memohon kemaafan.

Terimalah taubat kami ya Allah...

Jangan Engkau siksa kami kerana kelemahan kami...

Kerna sungguh, Kami tak layak, bahkan untuk menerima rezekiMu saban waktu tanpaEngkau meminta balasan semula...

Aku malu pada Mu ya Ghafur...

24 hari lagi sahaja...fahami...hayati...rebutlah...insyaAllah

0 comments:

SYUKRAN