EXAM MODE....

Sunday, October 24, 2010

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamu'alaikum wbt dan Salam Sejahtera



Untuk peperiksaan final sem yg akan m’hantui' kita, beberapa hari lagi, ingin kukongsi serba sedikit tip2 persediaan sblm m’hadapi exam...


FIZIKAL

Jaga kesihatan

Keadaan tidak sihat pasti tidak m’izinkan anda utk m’ulangkaji lantas m’bawa kpd tekanan emosi yg besar. Bayangkan, org sedang sibuk b’gelumang dgn buku, namun kita t’lantar di atas katil. Jika anda sanggup b’ada dlm keadaan begitu, silakan..

Cukup tidur

Mungkin susah utk dibuat krn kebanyakan kita(sy) gemar study sampai lwt mlm, bak kata quote org putih,to burn the midnight oil. Tidur yg cukup adalah 5-6 jm sehari. Kurang tidur menyebabkan rasa mengantuk, letih dan tidak b’maya dan akhirnya akan meyebabkan kita mudah utk jatuh sakit. Imam Ghazali m’bahagikan waktu seharian kpd 3: 1/3 utk belajar or bekerja, 1/3 lagi utk rehat, tidur dan melakukan hobi, 1/3 selebihnya utk ibadah, keluarga, kebajikan dan social.

Pemakanan berzat

Banyakkan meng ‘ consume’ mkanan minda seperti kismis, kurma, madu dan sebagainya utk m’jana kecerdasan dan kekuatan otak. Elakkan memakan byk snek2 ringan, organ2 dalaman haiwan atau mi segera. Byk utk disebut sebenarnya. Pandai2la pilih makanan yg b’khasiat ye.

Teruskan beriadah

utk menenangkan fikiran. Barangkali jika m’hadapi tekanan emosi ketika study. Tidak perlu lama2. 20 minit pn da cukup dan bole dibuat dlm pelbagai cara.

M’jaga keselamatan diri

Elakkan m’buat sebarang aktiviti lasak ketika m’hampiri exam. Risau anggota badan kita t’cedera dan siapa yg mahu m’ambil xm di wad hospital. Kalau xambil, nanti kena buat rayuan kan. Jadi m’cegah adalah lebih baik dari m’baiki.


MENTAL

Elak sebarang gambaran negative

Tak usah t’lalu memikirkan kegagalan, kesusahan dan segala perasaan negative. Sematkan dlm minda, lukisan kejayaan dan kecemerlangan. Namun, at certain cases, bimbang itu perlu ada krn xboleh juga kalau t’lalu yakin.

Jgn menyerah sebelum b’juang

Walau seteruk mana p’capaian pd midsem lepas, peluang utk b’jaya tetap ada. Ingatlah, org yg kalah adalah org yg b’undur sblm b’juang. penamat p’juangan adalah dgn b'akhirnya nyawa. Selagi jasad dikandung badan, selagi itu p’juangan ttp menyala. tambahan pula, Allah melihat pd usaha kita, bukan pd ‘result’ yg akan keluar nnt. Seseorang muslim itu dikira sudah b’jaya jika dia mampu b’jihad dgn sebaiknya utk m’capai kecemerlangan, tanpa mengira p’juangan itu b’akhir dgn kegagalan atau kejayaan. Jika kejayaan yg diperoleh, bersyukurlah dan sujudlah padaNya. Jika kegagalan yg diterima, maka b’sabarlah dgn ujian Dia dan muhasabahlah sebaiknya...

Sentiasa b’sedia

Kelengkapan periksa. Agenda m’ulangkaji bagaimana.

Ingat harapan Ibu bapa


EMOSI

Elakkan perkara2 berikut

• Bergaduh dgn kawan2

• B’sikap pemarah atau kepala angin

• M’buat parent runsing atau marah

• Cinta monyet

• Sikap t’lalu yakin atau overconfident

• B’prasangka buruk t’hdp org lain


ROHANI

Carilah ketenangan dgn

o Tunaikan solat wajib di awal waktu dan sebaik2nya b’jemaah

o B’munajat kpd Allah di mlm hri, dlm solat sunat hajat. Mintalah agar Allah campakkan kedlm hati kita ketenangan dan kelapangan hati tika m’hdapi xm. Minta juga supaya apa yg dipelajari dan diulangkaji keluar dlm xm.

o Minta restu ibubapa. Kita tahu kan yg doa ibubapa makbul utk anak2nya

o Banyakkan selawat, zikir dan m’baca al-Quran

o Jauhi maksiat dan dosa besar. Maksiat jiwa resah, hidup x diberkati

o Berdoa dgn b’sungguh2 kpd Allah-dgn adab2 yg betul.

Mungkin kelihatan seperti hipokrit jika kita hanya m’amalkan p’buatan2 di atas ketika m’hampiri xm. Namun, letakkan dlm hati bahawa ni adlh stu latihan utk kite trus istiqamah b’ibadah pd Nya xkira masa senang atau susah, masa biasa atau masa xm. Jadikan ia sebagai titik tolak kearah p’ubahan yg lebih positif dlm m’baiki hubungan kita dengan Allah. Adalah tidak patut jika kita hanya byk m’ingati Dia ketika m’hadapi mslh, kesusahan ataupun peperiksaan. Namun,itulah hakikat kbykn kita seperti yg tlh disebut Allah dlm al-Quran. Kembalilah semua kpd fitrah kita. Kita perlukan Dia sepenuh masa. Ingatlah Allah dlm setiap detik p’buatan kita. Firman Allah ‘ Ingatlah pdku, aku akan igt pd kamu, dan bsyukurlah kpd ku dan jgnlah kamu kufur (nikmat)’.

Setakat itu sahaja. Doaku untuk sahabat2 sekalian, teruskan study, tingkatkan usaha, bykkan b’doa dan hadapilah xm dgn penuh ketenangan. Semoga aku dan engkau semua berjaya dgn izinNya. maaf atas salah silap, t'kasar bahasa. halalkan makan minum saya. jika saya masih tidak m'byr hutang, ingtkan cpt2 ye. Slm peperiksaan!

( diadaptasi dari artikel ‘ persiapan m’hadapi peperiksaan’ karangan Haji Muhammad Zakaria menerusi majalah Solusi isu 10 dgn dilakukan sedikit p’ubahan’)



Sumber : http://www.facebook.com/note.php?note_id=440933988353&comments&notif_t=note_reply



0 comments:

SYUKRAN