Pertemuan Pemangkin Persefahaman 2

Wednesday, June 9, 2010

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamu'alaikum wbt dan Salam Sejahtera

Alhamdulillah selepas pertemuan pertama saudari Nur Ili bt Mohamad Tarmizi, MPP FSKB 3/4, pada 15/3/2010, (http://ilimppfskb.blogspot.com/search/label/pertemuan%20ringkas) kami di pihak MPP Mahasiswa, Mariah binti Zakaria, MPP Farmasi dan Nasiha binti Omar, MPP FPER 1/2, sekali lagi mengambil langkah susulan bertemu dengan En Fairuz Mohd Rafdzi, Penolong Pendaftar UKM Kampus Kuala Lumpur untuk mengetahui tindakan lanjut pihak pentadbiran tentang laporan dan aduan yang telah kami suarakan. Pertemuan ini diadakan pada 8/6/2010 sekitar jam 11.00 pagi. Tiga perkara utama yang telah kami bangkitkan ialah berkenaan kemudahan pembelajaran, kafeteria dan pengangkutan. Berikut merupakan catitan kami buat rujukan bersama;

i. Kemudahan pembelajaran

Seperti yang sedia maklum, kemudahan-kemudahan di semua dewan kuliah di Kampus Kuala Lumpur mengalami masalah kerosakan. Ini kerana telah lama dewan-dewan kuliah ini tidak dinaiktaraf. Masalah kerosakan penghawa dingin juga tidak terkecuali. Aduan-aduan ini sebenarnya telah lama kedengaran. Sudah beberapa kali perkara ini dibawa ke dalam mesyuarat oleh pihak pentadbiran. Namun tiada tindakan susulan yang telah diambil. Oleh itu, baru-baru ini, menurut En Fairuz, di Mesyuarat Pengurusan Kampus Kesihatan yang melibatkan pentadbiran di Cheras dan juga di KL, dekan-dekan Kampus KL telah menyuarakan tentang kerosakan yang dialami di Kampus KL ini. Disebabkan banyak aduan yang diperolehi, pihak atasan bersetuju untuk mengadakan Mesyuarat Pengurusan Kampus Kuala Lumpur. Mesyuarat ini baru pertama kali dijalankan pada bulan lepas. Mesyuarat ini akan diadakan setiap 2 bulan sekali dan dipengerusikan oleh Timbalan Naib Canselor (Hal-Ehwal Akademik dan Antarabangsa), Prof. Dato' Ir. Dr. Hassan Basri. InsyaAllah dengan tertubuhnya mesyuarat ini, aduan dan masalah di Kampus Kuala Lumpur diharap akan berkurangan. Menurut En Fairuz lagi, Dewan Kuliah 3 (DK 3) akan dibaiki semester hadapan. Manakala 3 lagi dewan kuliah akan dibaiki pada tahun hadapan. Masalah penghawa dingin dan pendawaian elektrik juga akan dibaiki secara berperingkat. Pembaikian bermula dengan tapak MB (menempatkan blok N,P,Q dan seterusnya) dan kemudian diikuti dengan tapak MA (menempatkan blok A,B, C, dll). Tidak terkecuali juga masalah tandas. Masalah sistem takungan tandas akan dibaiki secara berperingkat.



ii. Kafeteria

Sememangnya pelbagai aduan tentang kafeteria yang kami di pihak MPP terima. Menurut En Fairuz, pihak pentadbiran juga tidak terkecuali dari menerima aduan tentang kafeteria daripada kakitangan. Pada 28 April 2010 dan 7 Jun 2010, En Fairuz telah bertemu dengan pengusaha cafeteria. Beberapa perkara telah dibincangkan. Antaranya En Fairuz memohon pihak pengusaha suapaya meningkatkan kebersihan dan menetapakn harga pada kadar yang tetap.Ini adalah salah satulangkah jangka masa pendek. Manakala sebagai tindakan lanjut untuk memastikan seliaan terhadap kafe pada jangka masa panjang, satu jawatankuasa khas akan ditubuhkan iaitu Jawatankuasa Pematuhan Perkhidmatan Kafeteria yang khusus untuk menyelia kafe di KTSN dan juga di Kampus KL. Jawatankuasa ini dilantik oleh Mohd. Abd. Rashid Mohd Fadzil yang terdiri daripada pihak pentadbiran mahupun pelajar. Menurut En Fairuz, disebabkan ketiadaan sebuah jawatankuasa khas yang bertempat di KL yang memantau kafeteria sebelum inilah yang menyebabkan timbul beberapa masalah. Selain itu, mahasiswa/i juga digalakkan untuk membuat aduan. Sekiranya mahasiswa/i tidak berpuas hati, bolehlah menuliskan sebab, tarikh, masa, kenapa dan maklumat diri. Adalah lebih baik juga jika gambar dapat diambil sebagai bukti. Ini bagi memudahkan pihak pentadbiran untuk mengemukakan bukti atau saksi sekiranya diperlukan. Mahasiswa bolehlah membuat aduan di atas kertas kosong, mahupun menghantar email terus kepada En Fairuz, mrfairuz@ppukm.ukm.my. Ini kerana tiada borang aduan khas yang disediakan. Untuk makluman mahasiswa juga, perkhidmatan kafeteria ini berakhir pada bulan Oktober ini. Sekiranya jawatankuasa khas yang akan ditubuhkan bersetuju untuk melanjutkan perkhidmatan, maka kontrak akan dilanjutkan. Oleh itu aduan dan pendapat mahasiswa amat penting untuk pihak jawatankuasa membuat keputusan.







iii. Pengangkutan

Masalah dari segi pengangkutan juga tidak terlepas dari pemerhatian kami. Terdapat pelajar memberi aduan pemandu bas memandu secara tidak beretika, berbau rokok di dalam bas dan sebagainya. Setelah kami ajukan masalah ini, beberapa maklumat baru kami peroleh. Bas yang yang menggunakan perjalan dari Kampus KL ke Banggunan Yayasan Selangor dan akhirnya ke KTSN dan sebaliknya, adalah bas dari perkhidmatan ELTABINA JAYA SDN BHD. Perkhidmatan ini termasuk juga pemandu. Terdapat 3 buah bas berwarna biru merupakan bas dari perkhidmatan syarikat ini. Dua buah van yang digunakan pelajar untuk ke Kg Baru juga terletak di bawah perkhidmatan ELTABINA JAYA SDN. BHD. Manakala bas UKM pula adalah bas yang berwarna putih yang mempunyai lambang UKM. Bas ini digunakan untuk membawa pelajar pergi dan pulang dari Kampus KL ke PPUKM sahaja. Oleh itu, sebarang aduan berkenaan bas yang membawa mahasiswa pergi dan pulang ke KTSN (kecuali sebuah bas putih yang tidak mempunyai penghawa dingin) adalah ditujukan kepada syarikat ELTABINA JAYA SDN. BHD. Namun begitu, masalah ini telah kami suarakan kepada En Fairuz untuk disampaikan kepada pihak syarikat berkenaan. Terdapat juga aduan dari mahasiswa/i berkenaan masalah pengangkutan pada hari Sabtu dan pengangkutan ke PPUKM. Untuk makluman mahasiswa/i, pengangkutan pada hari Sabtu tidak disediakan. Ia adalah berdasarkan permohonan pelajar. Bas yang disediakan setiap hari Sabtu pada sesi lepas adalah berdasarkan permohonan dari Fakulti Perubatan. Oleh itu, bagi pihak yang ingin menggunakan perkhidmatan bas pada hari Sabtu bolehlah mengemukakan permohonan. (InsyaAllah saya sebagai MPP Farmasi akan menyuarakan masalah ini kepada pihak Fakulti Farmasi). Selain itu, pengangkutan ke PPUKM juga berdasarkan permohonan pelajar. Terdapat 2 kali perjalan bas dari Kampus KL ke PPUKM iaitu pada jam 7.15 pagi dan 1.15 tgh. Manakala perjalanan pulang dari PPUKM ke Kampus KL hanya sekali iaitu pada jam 5.15 petang. (Masalah ini juga saya akan cuba keutarakan ke pihak fakulti mewakili mahasiswa/i tahun 3 dan 4). Selain itu, untuk makluman siswa/i, perkhidmatan bas akan ditambah sebuah lagi pada sesi depan. Ini bagi mengatasi masalah tidak cukup bas ketika ‘pick hour’.



Alhamdulillah, hasil pertemuan dengan En fairuz, kami mendapat penjelasan yang baik dari beliau mengenai isu kebajikan. Memandangkan masa tidak mengizinkan iaitu menghampiri pukul 1 ptg, masalah kemudahan ATM akan disuarakan dan dipanjangkan pada pertemuan berikutnya beserta perkembangan tindakan susulan yang telah dibuat oleh pihak berwajib berkenaan isu kebajikan di atas, Insyaallah. Diharap mahasiswa dapat bersabar.



‘KE ARAH MAHASISWA PROFESIONALISME UNGGUL’

Sekian.

Wallahua’lam

0 comments:

SYUKRAN